SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 20 >>

بَاب الِاسْتِبْرَاءِ مِنْ الْبَوْلِ

11. Sidikten Temizlenme.

 

حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَهَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ قَالَا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ قَالَ سَمِعْتُ مُجَاهِدًا يُحَدِّثُ عَنْ طَاوُسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى قَبْرَيْنِ فَقَالَ إِنَّهُمَا يُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ أَمَّا هَذَا فَكَانَ لَا يَسْتَنْزِهُ مِنْ الْبَوْلِ وَأَمَّا هَذَا فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ ثُمَّ دَعَا بِعَسِيبٍ رَطْبٍ فَشَقَّهُ بِاثْنَيْنِ ثُمَّ غَرَسَ عَلَى هَذَا وَاحِدًا وَعَلَى هَذَا وَاحِدًا وَقَالَ لَعَلَّهُ يُخَفَّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ يَيْبَسَا قَالَ هَنَّادٌ يَسْتَتِرُ مَكَانَ يَسْتَنْزِهُ

 

İbn abbâs (r.a.) dedi ki: ""Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki kabrin yanından geçiyordu: " Bakın dikkat ediniz, bunlar azap görüyorlar. Azap görmelerinin sebebi de büyük bir şey değildir; Şu sidikten sakınmazdı, şu da kuğuculuk yapardı" buyurdu. Sonra yaş bir hurma dalı isteyerek ikiye ayırdı, bir parçasını kabirlerinin birinin üzerine, diğerini de öbürü­nün üzerine dikti ve: "Bu dallar kurumadıkça onlardan azabın hafifletileceğini umarım”  buyurdu."

 

Ravi Hennad, rivayetinde "sakınmazdı" yerine "örtünmezdi" demiştir. 

 

 

Diğer tahric: Buhari, vudu; Müslim, tahare; Tirmizi, tahare; Nesai, tahare; İbn Mace, tahare

 

AÇIKLAMA:     Hadiste geçen "bunların azap görmelerinin sebebi büyük bir şeyde değildir.” beyanı iki şeküde te’vil edilebilir:

 

a. Terki zor ve büyük olmayan şeylerden dolayı azap görüyor değiller. Çünkü bevl'den sakınmakla Ğıybet ve koğuculuktan uzak durmak zor bir iş değildir.

 

b. İnsanlar nazarında büyük olmayan şeylerden dolayı azap görüyorlar. Halbuki onlar dini açıdan önemli ve büyük meselelerdir. Buhari'deki rivayet bu manayı desteklemektedir.

 

Kadi iyad üçüncü bir te'vilde daha bulunmuştur, ona göre bu cümlenin manası:

 

c. "Büyük olmayan günahlar sebebiyle azap görüyorlar" şeklindedir.

 

Aslında sidikten sakınmamak, adam öldürmek, zina etmek gibi günahların en büyüklerinden sayılmazsa da, namazın sıhhatine mani olduğu için kabir azabına sebep olmaktadır.

 

Koğuculuk, zarar vermek kasdıyla insanlar arasında söz taşımaktır. Ya devamlı yapıldığı için veya insanlar arasında büyük felaketlere sebep olur. Fakat koğuculuk terk edildiği zaman başkaları zarar görecek, işlendiği zaman umumi bir menfaate sebep olacaksa haram değildir. Burada kastedilen, yasaklanmış olan koğuculuktur.

 

İslam alimlerine göre Resul-i Ekrem (s.a.v.) Efendimiz hurma dallarını kabirlerin üzerine dikmekle azap gören kabir sahiplerine şefaatçi olmak istemiştir. Yani bu hareketiyle kendisinin şefaatçi kılınması için fiilen niyazda bulunmuştur.

 

Nitekim Müslim'in Cabir'den rivayet ettiği ettiği bir hadiste Resu-lullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

 

"Ben azab gören iki kabrin yanından geçtim de şefaatim sayesinde bu dallar yaş durdukça onlardan azabın hafifletilmesini diledim." buyurmuştur. "Müslim zühd,’’